TODAY'S QUOTE
"You cannot go into battle believing you will lose."

Akisame Koetsuji
(Kenichi: The Mightiest Disciple)
Pelangi Selepas Hujan

Assalamualaikum readers :)
Apa khabar? Iman sihat? Akal sihat?
Haha... Esok nak ambil result PMR still ada masa nak post entri baru?
Saya awesome orangya. Haha!
( awesome lah sangat! sebenarnya dia ini post dekat blog semata-mata nak redakan kegelisahan di hati )

Ya, betul itu. Redakan kegelisahan hati dengan mengisikan entri kali ini yang bertajuk "Pelangi Selepas Hujan". Fuh... macam tajuk cerita novel! Haha!

"Kadang-kadang Allah hilangkan sekejap matahari kita, lalu DIA datangkan guruh dan kilat. Puas kita menangis, menunggu dan mencari ke mana hilangnya matahari kita. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah"

Jika hidup ini sentiasa manis, pasti kita akan rasa muak dengannya. Disebabkan itulah wujudnya rasa yang pahit dengan bertujuan mengindahkan lagi rasa manis itu. Dunia ini bagaikan roda. Kejap kita di atas, kejap kita di bawah. Cuba bayangkan jika kita sentiasa berada di atas. Hana tidak tahulah apa yang readers akan fikirkan, tetapi kalau hana, pada awalnya mungkin hana akan rasa bangga dengan diri sendiri. Namun, lama-kelamaan hana akan rasa bosan dan akan terlintas di fikiran hana, "Siapa lagi yang akan membuatkan aku mengejarnya? atau adakah aku sahaja yang akan dikejar?". Kemanisan kemenangan itu akan lenyap begitu sahaja. Hari-hari bagaikan hari yang sama. Hidup terasa seperti sudah tiada matlamat.

Begitu juga jika kita bermain game. Bayangkanlah, game yang kita main itu baru tekan 'start', tetiba ada perkataan muncul pada skrin, 'Congratulations! you are the winner!". Tidak rasa pelikkah? Mestilah, kita perlu bersusah-susah dulu untuk melaksanakan misi, bersusah-susah dahulu untuk melawan penjahat dan bersusah-susah dahulu untuk menyelesaikan masalah, dan akhirnya kita akan merasa puas apabila diiktiraf menjadi juara kerana usaha kita tidak menjadi sia-sia. 

Pernah dengar nama Naruto Uzumaki daripada cerita naruto?
hahaha! Readers mungkin fikir naruto adalah cerita untuk budak-budak, tetapi cerita yang dikatakan untuk budak-budak inilah yang banyak mengajar sesiapa yang menontonnya. Naruto sejak kecil lagi dipulaukan. Sudahlah yatim piatu, dipulaukan pula itu, nak ditambahkan lagi, otaknya tak berapa nak bijak. Dia sering dipandang serong oleh masyarakat. Namun, sikap tidak putus asanya, sikap sangat pentingkan kawannya, membuatkan dirinya tidak bersendirian lagi. Ramai kawan sangat sayangkan Naruto sekarang. Dirinya yang sanggup berbuat apa sahaja untuk menyelamatkan kawannya telah membuka setiap pintu hati kawan-kawannya sekarang. Lihatlah, dia menghadapi kepahitan kehilangan kedua ibu bapa sejak bayi lagi, tidak pernah merasa sentuhan kasih sayang ibu bapa, dan dengan usahanya yang tabah, dia dihadiahkan kemanisan rakan-rakan yang sentiasa di sisinya.

Ya, jika kita mahukan kemanisan hidup, memerlukan pengorbanan dan ujian. Lihatlah, Rasulullah S.A.W, Baginda sejak kecil lagi sudah menjadi yatim piatu. Apabila Baginda telah menjadi Rasul, Baginda menghadapi pelbagai dugaan, penderitaan, cemuhan dan ejekan daripada orang kafir Quraisy. Walaupun begitu, Rasulullah tetap cekal dan tabah menghadapi ujian, dan menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang Rasul. Lihatlah kegemilangan Islam! Islam telah tersebar luas, mewarnai dunia! Nama Muhammad bin Abdullah gah didengar, disebut, dijadikan idola sehingga kini. 

"Setiap apa yang telah berlaku, pasti ada hikmahnya"

Apa-apa pun yang berlaku selepas ini, berbaik sangkalah kepada Allah. Percayalah, Jika Allah tidak memakbulkan doa kita, sebenarnya, Dia ingin menghadiahkan sesuatu yang lebih baik untuk kita. 

"Smile, the world isn't bad as you think :)"
The Dollars.

Okeylah, memang benar pun, hana post entri kali ini untuk menyedapkan hati yang runsing menunggu result.
Siapa yang tidak berdebar itu, hana ucap tahniah! XD
Apa-apa jadi pun lepas ini, hana redha. Jika hana tidak dapat apa yang hana mahukan, hana yakin Allah ada sesuatu yang lebih baik untuk hana. Sampai di sini sahaja entri hana kali ini.
Kalau nak kongsi pengalaman, ruang komen hana (tengok dekat atas entri sebelah kanan) sentiasa kosong utnuk readers. Mahu komen apa-apa boleh dekat cbox. 
Wassalamalaik~

Labels: , , , , , , , , ,


new past