TODAY'S QUOTE
"You cannot go into battle believing you will lose."

Akisame Koetsuji
(Kenichi: The Mightiest Disciple)
10 Perkara Yang Boleh Merosakkan Otak

Assalamualaikum readers!
Fuh! hana dah nampak makin banyak sarang. 
Sarang labah-labah dah biasa nampak. Sarang burung pun dah ada dah!
hehehe~ sorry ye semua... hana lama tak update.
Okey, kali ini hana nak post pasal "10 Perkara yang Boleh Merosakkan Otak"

1. Tidak mengambil sarapan pagi
ha... siapa selalu tak breakfast ni lepas ni breakfast tau. Otak merupakan organ yang paling banyak menggunakan tenaga, iaitu sebanyak 25% daripada keperluan tenaga badan. Tidak mengambil sarapan pagi menyebabkan paras gula dalam darah menjadi rendah dan mengurangkan bekalan nutrisi pada otak. Banyak sel-sel otak akan mati dan keseluruhan otak akan menjadi kurang aktif pada hari tersebut.
sebab tu la breakfast tu penting!

2. Terlebih Makan
Tak bermakna makan lebih-lebih dapat jadikan otak semakin baik. Makan lebih-lebih menyebabkan banyak darah dialirkan kepada perut dan usus untuk tujuan pencernaan, menyebabkan kekurangan darah sampai kepada otak. kalau perasan la... lepas makan, tak lama lepas tu kita rasa mengantuk, malas dan daya fokus kita hilang. 

3. Merokok
Ehem ehem... okey, kepada perokok di luar sana. Ketahuilah bahawa rokok bukan sahaja dekatkan diri dengan cancer jantung, malah efek pada otak juga! Seperti yang kita tahu, asap rokok sangat merbahaya kerana mengandungi pelbagai racun. Racun-racun dalam rokok itu boleh membunuh banyak sel-sel otak.

4. Mengambil Gula Berlebihan
hoho! Peminat candy sekalian... T_T dah takleh makan lebih-lebih lagi.. HUWA!!!
Gula yang berlebihan dalam badan boleh mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Ia juga boleh mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Menghidu Udara yang Tercemar
Otak merupakan pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Menghidu udara tercemar menyebabkan kerosakan sel-sel otak. Berkawan dengan perokok juga mendedahkan kita kepada asap rokok yang sangat merbahaya pada otak.

6. Tidur yang berlebihan
Tidur adalah baik untuk kesihatan otak kita. Namun tidur yang berlebihan menyebabkan otak kurang aktif dan melemahkan daya berfikir seseorang. So, siapa yang selalu bangun lewat tu, lepas ini bangun la awal. Boleh tolong emak kemas rumah. 

7. Tidur dengan Menutup Muka
Okey pelajar-pelajar, lepas ini tidur dalam kelas jangan tutup muka ye~
Tidur sambil meniarap dan menekup muka ke bantal atau menutup dengan buku atau lengan boleh menyebabkan banyak gas karbon dioksida terperangkap dan disedut semula semasa bernafas. Ini boleh menyebabkan otak kekurangan oksigen.

8. Kurang Berimaginasi
Berfikir merupakan satu cara yang baik untuk mengasah otak kita. Kurang berimaginasi menyebabkan tahap kecerdasan otak menurun. Ha.. dengar tu kawan hana yang sedang baca ni! Lepas ni dah tak boleh marah hana lagi kalau hana berangan dalam kelas :)

9. Jarang Berfikir
Jarang berfikir menyebabkan otak kita menjadi lembab dan tidak aktif. Maka, selalu berfikir akan melatih otak kita bekerja dan meningkatkan keupayaan otak kita. So, jawab soalan matematik sangat bagus untuk otak sebab kita kena banyak berfikir untuk jawab soalan matematik.

10. Tidak Membaca Al-Quran
Awat hang tak baca? bukan ke Al-Quran itu surat cinta dari Allah?
Al-Quran kan kalimah-kalimah dari Allah. Kalau kita baca, badan kita dapat banyak manfaat termasuklah mengaktifkan otak dan mengelakkannya rosak. Tidak membaca Al-Quran menyebabkan otak kita menjadi dungu dan dangkal. Ingat tak zaman kegemilangan Islam? Semuanya hafiz Al-Quran. Kita pula macam mana? Tak nak bangkitkan Islam semula?

Semoga info ini dapat memberi sedikit sebanyak manfaat kepada readers sekalian. Terima kasih kerana sudi luangkan masa. Info ini daripada Dr. Farhan Hadi Mohd Taib. Kalau readers ada apa-apa info lain boleh komen ruangan bawah tu. Dah sediakan dah. Kalau nak tulis kat cbox pun boleh. Boleh kongsi juga dengan rakan-rakan dekat luar sana tu. Sharing is Caring kan?
Wassalam alaik~

Labels: , ,


new past