TODAY'S QUOTE
"You cannot go into battle believing you will lose."

Akisame Koetsuji
(Kenichi: The Mightiest Disciple)
Ada Syurga dalam Hati


Assalamualaikum readers! ^^
Ogenki desu ka? (How are you?)
okey, tajuk hari ni ialah "Ada Syurga dalam Hati"
waish... ini cinta tau... tetapi... Cinta SIAPA ek?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

"Di dunia ini terdapat sebuah syurga. Sesiapa tidak memasukinya, maka dia tidak akan memasuki syurga akhirat."
Demikian kata-kata al-Hafiz Sheikh al-Islam Ibn Taimiyah (w.728H) yang dirakamkan oleh muridnya al-Hafiz Ibn al-Qayyim (w.751H) dalam al-Wabib al-Sayyib.

Menurut Ibn Taimiyah, setiap daripada kita boleh memiliki syurga tersebut dan tiada apa atau siapa pun boleh merebutnya kerana kebahagiaan bukan terletak pada jasad, tetapi tertanam dalam hati.

Sesiapa yang mengenal hakikat dirinya yang sangat lemah dan meyakini Allah dengan pelbagai sifat-Nya Yang Maha Sempurna lalu berserah diri kepada aturan Ilahi, maka dia akan hidup di dalam kebahagiaan. Seburuk mana pun rupanya ataupun sekecil mana pun rumahnya, dia tidak akan rasa terseksa. Orang lain boleh memukulnya, menyumbatnya ke dalam penjara atau merampas hartanya, namun tiada siapa yang boleh merebut kebahagiaan daripada hatinya.

Orang yang seperti ini memiliki kepandaian untuk sentiasa menemukan kebahagiaan dalam keadaan yang paling sempit sekalipun. Hidup ini kelihatan indah meskipun tanpa benda-benda yang mewah atau kemudahan yang melimpah.

Allah s.w.t. berfirman, mafhumnya :
"Sesiapa yang melakukan amal soleh sama ada lelaki ataupun perempuan dan dia beriman, maka Kami akan menjadikan baginya hidup yang indah. Dan kami akan memberikan ganjaran kepadanya dengan lebih baik daripada apa yang mereka lakukan."
(Surah al-nahl 16 : 97)

dipetik dari SOLUSI ISU 45

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Aktifkan Syurga Hati 

Hmmm.... readers faham tak penerangan yang atas ini? kalau tak faham, meh Hana ringkaskan.
maksud dia Ada Syurga dalam Hati ini ialah kita akan memiliki syurga ini apabila kita mencintai Allah. Bila dah cinta kat Allah, mesti rasa tenang, nyaman,selamat... macam dalam syurga....

Okay, How to activate this Heart's Heaven?

Bukan dengan baca novel cinta, bukan dengan komik cinta dan bukan dengan BOYFRIEND...! jangan nak menggatal.!
Nak aktifkan syurga hati ini ada banyak caranya.
Salah satunya, dengan menyelaraskan kehendak kita dengan kehendak Allah s.w.t. 
Berserahlah kepada ketentuan Allah kerana kebahagiaan dan kedamaian pasti berputik dalam hati.

Sebenarnya, punca susah hati adalah disebabkan kehendak kita lain tetapi kehendak Allah lain. Kehendak Allah tidak dapat diubah tetapi apa yang boleh diubah ialah kehendak kita supaya boleh selaras dengan kehendak Allah. Percayalah, kehendak Allah itu lebih baik dari kehendak kita.

Pegang kata-kata ini.
"Setiap yang ditentukan Allah, pasti ada hikmahnya..."

Okey, itu sahaja untuk hari. Harap readers dapat ambil ikhtibar dari post kali ini.
Ada apa-apa nak share, boleh melalui cbox or comment...
Wassalam alaik~

Labels: , ,


new past