TODAY'S QUOTE
"You cannot go into battle believing you will lose."

Akisame Koetsuji
(Kenichi: The Mightiest Disciple)
Jantung

Aku ade cerita serba sikit tentang jantung. Banyak pelajaran yang berguna yang aku blajar daripada jantung ni. Jantung ni berakhlak mahmudah (akhlak yang terpuji). Jantung amanah, tak pernah mencuri.
Jantung ni ada satu otot, namanye endocardium. Endocarnium ni tak akan mengambil darah yang beroksigen buat dirinya. 100% darah yang diterima, 100% darah yang berkualiti juga akan dipam semula. Tak pernah sesekali dia gunakannya buat keperluan dirinya.

Sekiranya coronary arty tersumbat, jantung tetap tidak mencurinya. Nanti jadi ape? Jawapannye mudah saje... KEMATIAN. Dan jantung menunjukkan satu lagi sikap, lebih baik mati dlm kemuliaan drpd mati dlm kehinaan.


Jantung tak pentingkan diri sendiri. Dia tahu organ2 lain dlm badan memerlukan bantuannye. Dia bekerja dlm jemaah, ade team work. Jantung mengepam 5 L darah dlm satu minit. Jumlahnye hampir2 satu baldi air. Dia bekerja tanpa berehat. Sekiranya manusia tidur, otaknye berehat. Tapi jantungnya akan terus menjalankan tanggungjawabnye kpd Allah.

Jantung menerima arahan dari SA node. Bahasa mudahnye, SA node ni seperti ketua dan jantung akan mematuhi arahan ketuanye. Dia tidak akan dtg lambat. Dia tahu betapa penting dirinye. Dia perlu selalu berinteraksi, menjaga batas perhubungannye. Sekiranye dia berhenti berinteraksi, akan berlaku sudden cardiac death. Jantung akan tiba2 mati.

Satu lagi perkara mengenai jantung. Dia takkan berhenti bergerak. Ape yang terjadi kalau jantung berhenti bergerak? Darah akan bergumpal dan seterunya menyebabkan strok dan serangan sakit jantung. Jantung mengajar kita agar sentiasa belajar menjadi continuous learning person. Jangan berhenti. Exam bukan penamat segala-galanye... Sebagai seorang muslim, perlu belajar sehingga ke liang lahad XP

Jantung ni patuh drpd siapa? patuh kepada penciptanye, Allah. Kalau dia patuh kpd korang, dah lame jantung mati. Contohnye la, korang bagi arahan, sekarang berdegup mcm gini, pastu gini... lps tu mcm ni.. lame2 korang jadi gila, dan jantung juga akan mati kerana mematuhi peraturan yg tak masuk akal.

Kadang2 kita tak sedar betape hebatnye kasih sayang Allah kpd hambaNya. Derhaka mcm mane pun, jantung tetap berfungsi dengan baik. Semua itu nikmat. Nasihat dari aku buat korang yang sedang membaca dan utk diri aku sendiri gak, bertaubatlah sebelum jantung itu berhenti berfungsi kerana mematuhi perintah RabbNya...

"Doesn't mean I am an anime otaku, I can't berdakwah"
-haha... English failure...

Labels:


new past